مرکز پایش مسئولیت اجتماعی و فرهنگی

۱۲ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۲۱ 0

مسئولیت اجتماعی سازمان (CSR) موضوع حساسیت برانگیز و رو به توجه در سال­های اخیر بوده و عامل اساسی بقای هر سازمانی محسوب می­شود. سازمان های سرآمد به عنوان سازمان­‌هایی پاسخگو، برای شفافیت و پاسخگویی به ذینفعان خود در قبال عملکردشان باید تعهدات خود به مسئولیت اجتماعی را از طریق ارزشهای خویش ابراز دارند و اطمینان حاصل کنند که این تعهدات در سراسر سازمان جاری می­شوند و به این ترتیب مسئولیت پذیری اجتماعی برای آنان مزایای دوجانبه­‌ای خواهد داشت بطوریکه هم سازمان از رویکرد اخلاقی‌­تر و منسجم‌­تر خود نفع می­برد و هم جامعه و طرف‌های ذینفع نیز نظر و برداشت بهتری از عملکرد و نقاط قوت سازمان خواهند داشت.


اهداف:

  • گفتمان‌سازی مسئولیت‌ اجتماعی
  • دستیابی به جامعه ای مسئول، متعهد در افق تمدنی جمهوری اسلامی ایران
  • کمک به بحث ملی و توسعه مسئولیت پذیری اجتماعی از طرق شبکه سازی
  • ایجاد پلتفرمی مشارکتی برای تبادل ایده ها، منابع، سیاست‌ها، شیوه‌ها و مشکلات و راه حل‌ها
  • ترویج مسئولیت پذیری اجتماعی در چارچوب الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی


موضوع فعالیت:

  • یکپارچه سازی فعالیت های پراکنده در زمینه اجرای مسئولیت اجتماعی
  • نهادینه کردن پیوند شبکه کنشگران با نظام دانش از طریق طراحی شبکه ملی مسئولیت اجتماعی
  • مستندسازی اقدامات و فعالیت های موثر در زمینه مسئولیت اجتماعی در سراسر کشور
  • شناسایی و بومی سازی شاخص های ارزیابی متناسب شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران
  • ارزیابی سالانه مسئولیت پذیری اجتماعی و برگزاری جایزه ملی مسئولیت اجتماعی
  • شناسایی سازوکارهای حمایتی حاکمیتی در زمینه اقدامات مسئولیت اجتماعی
  • اجرای برنامه های فرهنگی و ترویجی مسئولیت‌پذیری اجتماعی و فرهنگی
  • برگزاری دوره‌ها یا گارگاه‌های آموزشی، برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی، مشاوره‌ و ...
  • ارائه خدمات تخصصی جهت پیاده سازی اقدامات مسئولیت اجتماعی


 مهم‌ترین اقدامات انجام شده:

طرح‌های مطالعاتی انجام شده

  • راهکارهای ارتقای مسئولیت پذیری اجتماعی دانشجویان -1400
  • مجموعه بررسی های فرهنگی اجتماعی پیرامون مسئولیت اجتماعی دانشگاه در قبال جامعه -1400
  • بررسی نقش رسانه های اجتماعی بر پایداری اجتماعی شهر تهران (مطالعه موردی منطقه 19 شهر تهران) -1399
  • بررسی عملکرد روزنامه ایران در حوزه مسئولیت اجتماعی در دولت دوازدهم -1399

   

کارگاه‌ها و نشست­‌های مجازی و حضوری

  • کارگاه آموزشی 0 تا 100 تولید پادکست (با هدف نربیت دانشجویان جهت تولید محتوا در زمینه مسئولیت اجتماعی)(مرحله اول)
  • کارگاه آموزشی 0 تا 100 تولید پادکست (با هدف تربیت دانشجویان جهت تولید محتوا در زمینه مسئولیت اجتماعی)(مرحله دوم)
  • کارگاه زیست محیطی چالشها و راهکارهای مدیریت پسماند
  • کارگاه آموزشی حفاظت از محیط زیست برای همیاران روستایی
  • نشست مسئولیت اجتماعی دانشگاه مسئله محوری یا تقاضا گرایی پژوهش
  • نشست مسئولیت اجتماعی دانشگاه و آموزش تفکر نقاد
  • نشست مسئولیت اجتماعی دانشگاه و دانشگاه اسلامی
  • نشست مسئولیت اجتماعی دانشگاه و دانشجوی کارآمد
  • نشست نقد و بررسی کتاب دانشگاه نو (سلسله نشست های فصل سخن)

 

تولید محتوا

  • انتشار کتابچه مسئولیت اجتماعی شرکتی
  • انتشار مقاله با عنوان نقش رسانه های اجتماعی بر پایداری اجتماعی شهر تهران
  • انتشار مقاله با عنوان آگهی های بازرگانی تلویزیون و مسئولیت اجتماعی، همایش رسانه ملی و تبلیغات بازرگانی، دانشگاه صدا و سیما
  • پادکست دانشگاه نو 1 (کتاب آموزش عالی، علم و بحران کرونا در ایران)
  • پادکست دانشگاه نو2 (کتاب ویژگی های اساتید برتر)
  • پادکست دانشگاه نو 3 (کتاب گاه و بی گاهیِ دانشگاه در ایران)
  • پادکست دانشگاه نو 4 (فرهنگ و دانشگاه)
  • ایجاد بانک اطلاعاتی متخصصان و کارشناسان حوزه مسئولیت اجتماعی
  • ایجاد بانک اطلاعاتی پژوهش ها و مقالات حوزه مسئولیت اجتماعی
  • واژه نامه مسئولیت اجتماعی (در دست تدوین)

 

تدوین دوره های آموزشی و اخذ مجوز از معاونت آموزشی  به مدت 104 ساعت

- آشنایی با مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتی/سازمانی

- حاکمیت شرکتی، نظام راهبری شرکتی

- مسئولیت اجتماعی شرکتی در حوزه منابع انسانی

- مسئولیت اجتماعی شرکتی در حوزه بازاریابی

- پایداری شرکتی و مدل TSN.

- تجزیه و تحلیل ذینفعان

- آشنایی با استانداردها و مدل های موجود در حوزه CSR

- استاندارد مسئولیت پذیری اجتماعی ISO26000

-ارزیابی تاثیرات اجتماعی و زیست محیطی ESIA.

-تسهیلگری اجتماعی .

 -گزارش دهی مسئولیت اجتماعی بر اساس چارچوب GRI .

 

توانمندسازی و آموزش ضمن خدمت همکاران 

  • شرکت در دوره آموزشی تربیت متخصص مسئولیت اجتماعی
  • شرکت در دوره آموزشی استاندارد ایزو 26000
  • شرکت کارگاه آموزشی نقش مسئولیت اجتماعی در رشد اقتصاد ملی با ارائه نمونه های موفق سازمان های دولتی و خصوصی؛ همراه مدیریت آرمانی (فرمانداری تهران)
  • شرکت در کارگاه آشنایی با مسئولیت اجتماعی شرکت ها، انجمن اقتصاد ایران
  • شرکت در کارگاه تهیه پیوست فرهنگی فعالیت های سازمانی 
  • شرکت در اختتامیه سومین جایزه مسئولیت اجتماعی و توسعه پایدار بنگاه های اقتصادی

 

برگزاری همایش مسئولیت اجتماعی

  • پذیرش مقالات علمی در پیرامون مسئولیت اجتماعی
  • تجربه­نگاری؛ ثبت ­تجربیات مهم سازمان ها و شرکت ها در زمینه مسئولیت اجتماعی
  • تولید محتوا از برنامه ها و نشست های تعاملی در قالب کتابف مقاله، پادکست و ...
  • برگزاری جشنواره هنری مسئولیت اجتماعی؛ عکس
  • برگزاری نمایشگاه جنبی عکس و کتاب در حاشیه اختتامیه