مرکز پایش مسئولیت اجتماعی و فرهنگی
مسئولیت اجتماعی سازمان (CSR) موضوع حساسیت برانگیز و رو به توجه در سالهای اخیر بوده و عامل اساسی بقای هر سازمانی محسوب میشود. سازمان های سرآمد به عنوان سازمانهایی پاسخگو، برای شفافیت و پاسخگویی به ذینفعان خود در قبال عملکردشان باید تعهدات خود به مسئولیت اجتماعی را از طریق ارزشهای خویش ابراز دارند و اطمینان حاصل کنند که این تعهدات در سراسر سازمان جاری میشوند و به این ترتیب مسئولیت پذیری اجتماعی برای آنان مزایای دوجانبهای خواهد داشت بطوریکه هم سازمان از رویکرد اخلاقیتر و منسجمتر خود نفع میبرد و هم جامعه و طرفهای ذینفع نیز نظر و برداشت بهتری از عملکرد و نقاط قوت سازمان خواهند داشت.
اهداف:
- گفتمانسازی مسئولیت اجتماعی
- دستیابی به جامعه ای مسئول، متعهد در افق تمدنی جمهوری اسلامی ایران
- کمک به بحث ملی و توسعه مسئولیت پذیری اجتماعی از طرق شبکه سازی
- ایجاد پلتفرمی مشارکتی برای تبادل ایده ها، منابع، سیاستها، شیوهها و مشکلات و راه حلها
- ترویج مسئولیت پذیری اجتماعی در چارچوب الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی
موضوع فعالیت:
- یکپارچه سازی فعالیت های پراکنده در زمینه اجرای مسئولیت اجتماعی
- نهادینه کردن پیوند شبکه کنشگران با نظام دانش از طریق طراحی شبکه ملی مسئولیت اجتماعی
- مستندسازی اقدامات و فعالیت های موثر در زمینه مسئولیت اجتماعی در سراسر کشور
- شناسایی و بومی سازی شاخص های ارزیابی متناسب شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران
- ارزیابی سالانه مسئولیت پذیری اجتماعی و برگزاری جایزه ملی مسئولیت اجتماعی
- شناسایی سازوکارهای حمایتی حاکمیتی در زمینه اقدامات مسئولیت اجتماعی
- اجرای برنامه های فرهنگی و ترویجی مسئولیتپذیری اجتماعی و فرهنگی
- برگزاری دورهها یا گارگاههای آموزشی، برگزاری نشستهای علمی و تخصصی، مشاوره و ...
- ارائه خدمات تخصصی جهت پیاده سازی اقدامات مسئولیت اجتماعی
مهمترین اقدامات انجام شده:
طرحهای مطالعاتی انجام شده
- راهکارهای ارتقای مسئولیت پذیری اجتماعی دانشجویان -1400
- مجموعه بررسی های فرهنگی اجتماعی پیرامون مسئولیت اجتماعی دانشگاه در قبال جامعه -1400
- بررسی نقش رسانه های اجتماعی بر پایداری اجتماعی شهر تهران (مطالعه موردی منطقه 19 شهر تهران) -1399
- بررسی عملکرد روزنامه ایران در حوزه مسئولیت اجتماعی در دولت دوازدهم -1399
کارگاهها و نشستهای مجازی و حضوری
- کارگاه آموزشی 0 تا 100 تولید پادکست (با هدف نربیت دانشجویان جهت تولید محتوا در زمینه مسئولیت اجتماعی)(مرحله اول)
- کارگاه آموزشی 0 تا 100 تولید پادکست (با هدف تربیت دانشجویان جهت تولید محتوا در زمینه مسئولیت اجتماعی)(مرحله دوم)
- کارگاه زیست محیطی چالشها و راهکارهای مدیریت پسماند
- کارگاه آموزشی حفاظت از محیط زیست برای همیاران روستایی
- نشست مسئولیت اجتماعی دانشگاه مسئله محوری یا تقاضا گرایی پژوهش
- نشست مسئولیت اجتماعی دانشگاه و آموزش تفکر نقاد
- نشست مسئولیت اجتماعی دانشگاه و دانشگاه اسلامی
- نشست مسئولیت اجتماعی دانشگاه و دانشجوی کارآمد
- نشست نقد و بررسی کتاب دانشگاه نو (سلسله نشست های فصل سخن)
تولید محتوا
- انتشار کتابچه مسئولیت اجتماعی شرکتی
- انتشار مقاله با عنوان نقش رسانه های اجتماعی بر پایداری اجتماعی شهر تهران
- انتشار مقاله با عنوان آگهی های بازرگانی تلویزیون و مسئولیت اجتماعی، همایش رسانه ملی و تبلیغات بازرگانی، دانشگاه صدا و سیما
- پادکست دانشگاه نو 1 (کتاب آموزش عالی، علم و بحران کرونا در ایران)
- پادکست دانشگاه نو2 (کتاب ویژگی های اساتید برتر)
- پادکست دانشگاه نو 3 (کتاب گاه و بی گاهیِ دانشگاه در ایران)
- پادکست دانشگاه نو 4 (فرهنگ و دانشگاه)
- ایجاد بانک اطلاعاتی متخصصان و کارشناسان حوزه مسئولیت اجتماعی
- ایجاد بانک اطلاعاتی پژوهش ها و مقالات حوزه مسئولیت اجتماعی
- واژه نامه مسئولیت اجتماعی (در دست تدوین)
تدوین دوره های آموزشی و اخذ مجوز از معاونت آموزشی به مدت 104 ساعت
- آشنایی با مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتی/سازمانی
- حاکمیت شرکتی، نظام راهبری شرکتی
- مسئولیت اجتماعی شرکتی در حوزه منابع انسانی
- مسئولیت اجتماعی شرکتی در حوزه بازاریابی
- پایداری شرکتی و مدل TSN.
- تجزیه و تحلیل ذینفعان
- آشنایی با استانداردها و مدل های موجود در حوزه CSR
- استاندارد مسئولیت پذیری اجتماعی ISO26000
-ارزیابی تاثیرات اجتماعی و زیست محیطی ESIA.
-تسهیلگری اجتماعی .
-گزارش دهی مسئولیت اجتماعی بر اساس چارچوب GRI .
توانمندسازی و آموزش ضمن خدمت همکاران
- شرکت در دوره آموزشی تربیت متخصص مسئولیت اجتماعی
- شرکت در دوره آموزشی استاندارد ایزو 26000
- شرکت کارگاه آموزشی نقش مسئولیت اجتماعی در رشد اقتصاد ملی با ارائه نمونه های موفق سازمان های دولتی و خصوصی؛ همراه مدیریت آرمانی (فرمانداری تهران)
- شرکت در کارگاه آشنایی با مسئولیت اجتماعی شرکت ها، انجمن اقتصاد ایران
- شرکت در کارگاه تهیه پیوست فرهنگی فعالیت های سازمانی
- شرکت در اختتامیه سومین جایزه مسئولیت اجتماعی و توسعه پایدار بنگاه های اقتصادی
برگزاری همایش مسئولیت اجتماعی
- پذیرش مقالات علمی در پیرامون مسئولیت اجتماعی
- تجربهنگاری؛ ثبت تجربیات مهم سازمان ها و شرکت ها در زمینه مسئولیت اجتماعی
- تولید محتوا از برنامه ها و نشست های تعاملی در قالب کتابف مقاله، پادکست و ...
- برگزاری جشنواره هنری مسئولیت اجتماعی؛ عکس
- برگزاری نمایشگاه جنبی عکس و کتاب در حاشیه اختتامیه